Press "Enter" to skip to content

Herczog Noémi

2021

1. Hová írt rendszeresen kritikát? Élet és Irodalom
2. Hová írt alkalmanként kritikát? –
3. Hol jelentek meg egyéb, színházi tárgyú írásai? Howlround, Pannonhalmi Szemle, Roma hősök drámakötet (előszó), Színház folyóirat, 20 Ground-Breaking Directors of Eastern Europe (Szerk.: Kalina Stefanova – Marvin Carlson) palgrave-macmillan, Létay Vera emlék-honlapja
4. Hol volt színházi kuratóriumi, bizottsági vagy zsűritag, fesztiválválogató vagy -tanácsadó? Halász Péter-díj
5. Hol volt szerkesztő, főszerkesztő? Színház folyóirat
6. Szavazott a kritikusdíjra? Közreműködés a 2019-2021-es évadok rendhagyó kritikusdíjának kitalálásában
7. Egyéb közlendő: Herczog Noémi (1986) kritikus, színházesztéta, a Színház folyóirat szerkesztője, a Babes-Bolyai Tudományegyetem oktatója. Az ELTE angol-esztétika szakán végzett 2011-ben. A 7. Hajónapló Műhely tagja volt. Az egykori Színház- és Filmművészeti Egyetemen doktorált 2018-ban, 2013 és 2020 között SZFE óraadó tanára. Dolgozott a Magyar Narancs külsős színikritikusaként, 2013-2015 között a Színházi Kritikusok Céhe elnökségi tagja. Kurátori munkák: 2015-től dunaPart magyar színházi showcase; 2018-tól a kortárs/kísérleti előadóművészet elismerésére alapított Halász Péter-díj. 2018-ban a CITD ösztöndíjasaként az USA-ban hat helyszínen tart előadást a magyar színházról: (Washington: Woolly Mammouth Theatre; Baltimore: Red Emma’s; Towson University; Philadelphia: The Wilma Theatre; New York: The Trust for Mutual Understanding – TMU; Boston: Arts Emerson – HowlRound TV live-streaming). Szerkesztett kötetei között szerepel a Mohácsi-testvérek első gyűjteményes drámakötete (Mohácsi János – Mohácsi István – Kovács Márton: Múltépítés, JAK-Prae, 2017), a Színház és társadalom c. tanulmánykötet (JAK-Prae, 2018), Dogmaszínház – Egyfelvonásosok c. drámakötet (SZFE-könyvek 2019). 2015 óta az Élet és Irodalom színikritikusa. Első könyve 2022-ben jelenik meg a pécsi Kronosz Kiadónál a Kádár-kori feljelentő színikritikáról. Írásai között szerepel: Béla Pintér. A Postmodern National Theatre. In: Marvin Carlson – Kalina Stefanova (ed.:): 20 Ground-Breaking Theatre Directors of Eastern-Europe. Palgrave – Macmillan. 2021; A nem ortodox test hagyománya. (Grotesque Gymnastics: A kudarc anatómiája, Fekete Ádám: Levél Anyámhoz). Pannonhalmi Szemle, 2021/3. 84-93.; Reimagining a Segragated World. Roma Heroes, European Dramas. Howlround, 2021.; Megerőszakolni Anna Frankot. Mérce, 2020/9.; Theaterbrief aus Ungarn – Dieser Protest ist stärker / SZFE: the bigger picture. Nachtkritik, 2020/9. 6-8.; Feljelentik a Tigrist. Pályi András darabjának esete a Dunántúli Naplóval. Jelenkor, 2020/5. 675-681.; A feljelentő sajtó nagy hagyománya. Élet és Irodalom, 2018/10.31.; A metaforikus zsidó a kortárs színházban. In: Holokauszt, Új utak, Új generációk, Szerk: Antal Nikolett és Mészáros Márton. FISZ. 2016. 131-147.; The Independent Theatre in Hungary. Past and Present. Translated by Anna Lengyel. In: Joanna Krakowska – Daria Odija ed. East European Performing Arts Companion. EEPAP. 2016.; Újszemélyesség, a kortárs magyar színház új irányai. Színház, 2015/4.; Cigányok és zsidók a Mohácsi-testvérek színházában. A nevetésről. In: Bevésett nevek – Az ELTE II. világháborús áldozatainak emlékére rendezett konferencia anyagából készült kötet. Budapest, 2015. 270-280.; Ha kell, tiltsunk! feljelentő színikritika a hetvenes években. 2000 folyóirat, 2015/3.; Szarokráciák hajdan és ma. Esszé az ürülék esztétikai és politikai jelentőségéről. Hajónapló, 2010.; Egy népszerű alternatív(a) A Színház folyóirat 40. évfordulójára kiírt esszépályázaton díjazott tanulmány a TÁP Színházról. Társszerző: Deres Kornélia, Színház, 2009/1.

2018

1. Hová írt rendszeresen kritikát 2018-ban? Színház; Élet és Irodalom

2. Hová írt alkalmanként kritikát 2018-ban? Artmagazin

3. Hol jelentek meg egyéb, színházi tárgyú írásai 2018-ban? Critical Stages, Drámapedagógiai Magazin, European Stages, Hungarian Letter of News, Jelenkor, Múzeumcafé.

4. Hol volt 2018-ban színházi kuratóriumi, bizottsági vagy zsűritag, fesztiválválogató vagy -tanácsadó? dunaPart Platform in Hungary (kortárs magyar előadóművészeti showcase), Halász Péter független színházi díj, Országos Diákszínjátszó Találkozó regionális fordulói, Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó megyei fordulói.

5. Hol volt szerkesztő 2018-ban? Színház

6. Szavazott-e 2018-ban a kritikusdíjra? igen

7. Egyéb közlendő (azaz hosszabb életrajz)
Herczog Noémi (1986) színikritikus, szerkesztő. 2015 óta a Színház folyóirat szerkesztője, az Élet és Irodalom kolumnistája, a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár programszervezője. Doktori disszertációját 2018-ban védte meg a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Feljelentő színikritika a Kádár-korban. Kísérlet egy sztálinista kultúrairányítási modell megragadásának átalakulására címmel. Az ELTE angol-esztétika szakán végzett 2011-ben, gondolkodására meghatározó hatással volt az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete. A 7. Hajónapló Műhely tagja volt. Dolgozott a Magyar Narancs külsős színikritikusaként, a Bálint Ház programszervezőjeként. 2013-2015 között a Színházi Kritikusok Céhe elnökségi tagja. 2014-től óraadóként előadáselemzés, kritikatörténet és kritikaírás kurzusokat tartott a SZFE-n, 2018-ban kezdett óraadóként a kolozsvári Babeş–Bolyai Tudományegyetemen; részt vesz a Színház mentorprogramjában, amely egy új színikritikus generáció képzésén dolgozik. Deres Kornéliával több projektet kezdeményeztek kortárs magyar drámák felkutatására és a dokumentumszínház népszerűsítésére (Add ide a drámád I-II.; REAKTÍV). Jelenleg a JAK színházi dráma- és tanulmánykötet-sorozatát szerkesztik (SzínText). Kurátori megbízások: 2015-től dunaPart magyar platform; 2018-tól Halász Péter független színházi díj. Legutóbbi szerkesztett kötetek: Mohácsi János – Mohácsi István: Múltépítés, avagy meghalni könnyű, élni a nehéz – Drámák. (2018); Deres Kornélia – Herczog Noémi (szerk.): Színház és társadalom – tanulmánykötet (2018). 2018-ban a CITD ösztöndíjasaként az USA-ban hat helyszínen tart előadást a magyar színházról A politikus mint művész címmel: (Washington: Woolly Mammouth Theatre; Baltimore: Red Emma’s; Towson University; Philadelphia: The Wilma Theatre; New York: The Trust for Mutual Understanding – TMU; Boston: Arts Emerson – HowlRound TV live-streaming). Több mint kétszáz színikritikája, köztük angol és magyar nyelvű esszéi a kortárs és a közelmúlt színházáról számos helyen jelentek meg a volt Népszabadságtól a Jelenkoron át a Critical Stagesig.

CV

FONTOSABB PUBLIKÁCIÓK

A feljelentő sajtó nagy hagyománya. Élet és Irodalom. 2018/10.31.

Out of the Box(-Office). New Trends in the Hungarian Performing Arts. Critical Stages, 2018/17.

Macska Jánosné (szül.: Herczog Noémi): A kritikus művészet helye. Színház. 2018/6.

Hungarian Letter of News. CITD – Színház, Vol 3. Issue 9. 2018/9.

Szabolcs Hajdu & the Theatre of Midlife Crisis: Self-Ironic Auto-Bio Aesthetics on Hungarian Stages. European Stages, 2017/10.

Újszemélyesség, a kortárs magyar színház új irányai. Színház. 2015/4.

Ha kell, tiltsunk! feljelentő színikritika a hetvenes években. 2000 folyóirat. 2015/3.

EX LIBRIS – Runner’s blues, avagy futhat-e a művész? Négy futós könyvről. Élet és Irodalom. 2013. június 18.

A Horváth Jancsi szeme. Kovács Márton-Mohácsi István-Mohácsi János: Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe. Színház. 2011/10.

Don Juan védőbeszéde. Kukorelly Endre: Ezer és 3, avagy a nőkben rejlő szív. 2000 folyóirat. 2010/9.

Szarokráciák hajdan és ma. Esszé az ürülék esztétikai és politikai jelentőségéről. Hajónapló. 2010.

Egy népszerű alternatív(a) A Színház folyóirat 40. évfordulójára kiírt esszépályázaton díjazott tanulmány a TÁP Színházról. Társszerző: Deres Kornélia, Színház. 2009/1.

KÖTETBEN MEGJELENT TANULMÁNYOK

A metaforikus zsidó a kortárs színházban. In: Holokauszt, Új utak, Új generációk. Szerk: Antal Nikolett és Mészáros Márton. FISZ. 2016. 131-147.

Cigányok és zsidók a Mohácsi-testvérek színházában. A nevetésről. In: Bevésett nevek – Az ELTE II. világháborús áldozatainak emlékére rendezett konferencia anyagából készült kötet. Budapest, 2015. 270-280.

Flashmob and Emlékezés. In: Bevésett nevek – Az ELTE II. világháborús áldozatainak emlékére rendezett konferencia anyagából készült kötet. Budapest, 2015. 53-60.

The Independent Theatre in Hungary. Past and Present. Translated by Anna Lengyel. In: Joanna Krakowska – Daria Odija ed. East European Performing Arts Companion. EEPAP. 2016.