Press "Enter" to skip to content

A Színházi Kritikusok Céhének válasza a kaposvári Országos Színházi Találkozó felkérésére

Az újonnan megalakuló Országos Színházi Találkozó korábbi, az Örkény Színháznak válaszul írt nyílt levelében ígértek nyomán, dr. Fülöp Péter, a kaposvári színház igazgatója és Mészáros Tibor, a kaposvári színház művészeti vezetője felkérte a Színházi Kritikusok Céhének tagjait, hogy „ötödik” válogatóként jelöljenek két független színházi produkciót a fesztivál versenyprogramjába. Az alábbiakban a felkérésre adott válaszunk olvasható.

 

Tisztelt dr. Fülöp Péter és Mészáros Tibor!

Köszönettel megkaptuk felkérésüket a 2024-es Országos Színházi Találkozó „ötödik” válogatói pozíciójára.

A Színházi Kritikusok Céhének tagsága érdeklődéssel és kíváncsisággal szemléli az Országos Színházi Találkozó létrejöttének és hamarosan megvalósuló első alkalmának körülményeit; reménykedünk benne, hogy az esemény elődjének nevezhető Pécsi Országos Színházi Találkozó szervezése kapcsán szerzett számos csalódásunk a múlt ködébe vész, és az új találkozó transzparens, jól megfogalmazott, a színházi szakma egészét szolgáló, elsősorban minőségalapú, mindenféle politikai hűségeskü gondolatától is mentes találkozóvá tud válni. Jelenlegi tudásunk a találkozó létrehozásáról e téren még hiányos; várakozással tekintünk a jövőbe, hogy felelősséggel dönthessünk arról, a Színházi Kritikusok Céhe szakmai hitvallásának megfelelő lesz-e az esetleges jövőbeni részvételünk a Találkozó szervezésében. E döntésben segíthet majd, ha a további alkalmak létrehozásában, szervezésében a hozzánk hasonló színházi szervezetek már a kezdetektől fogva részt vehetnek, vagy értesülhetnek a szempontokról.

Jelenleg egyetlen dologban vagyunk biztosak: hogy semmiképpen sem értünk és nem is érthetünk egyet a független színházak és a nem független színházak a felkérésben sugallt különválasztásában. Meggyőződéssel valljuk, hogy a független és a kőszínházi előadások nem esztétikai, mindössze fenntartói, azaz lényegében pénzügyi modelljükben térnek el egymástól, és semmilyen okot nem látunk arra, hogy ezt a különbséget bármiféleképpen is rávetítsük az előadások minőségére. Úgy gondoljuk, egy reprezentatív, országos színházi fesztivál válogatása kizárólag a színházi előadások minőségén alapulhat, és egy kizárólag a színházi előadások minőségén alapuló válogatásnak nem lehet szempontja, hogy az adott előadás független vagy kőszínházi, nagyszínpadi vagy kamaraszínpadi-e, mert amennyiben egy adott évben véletlenül tíz olyan független előadást mutatnak be, amelyek magasabb minőséget képviselnek, mint más előadások, akkor tíz ilyen előadásnak van helye egy színházi szemlén, amennyiben pedig kizárólag kőszínházi előadásokra igaz ez, úgy akkor sem számíthat a bemutató helye vagy a fenntartói modell a válogatásban.

Épp ezért nem szeretnénk a hihetetlenül gazdag független színházi repertoárból mindössze két darab előadást kiemelni, mert meggyőződésünk, hogy ilyen kevés kiemelt előadás nem reprezentálhatja a mai magyar színház, de még a mai magyar független színház egészét sem.

Mindenképpen szeretnénk, sőt feladatunknak érezzük ugyanakkor ráirányítani a figyelmet a magyar független színházi élet gazdagságára, és abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ehhez különösebb válogatói munkát sem kell végeznünk, hiszen a Céh tagsága évről évre leadja szavazólapját, azon többek között megjelölve a legjobb független színházi előadásokat is. (Épp a 2023-as szavazás volt az első, melyen egy szimbolikus változtatással is jelezni kívántuk, hogy egyenrangúnak látjuk a független és a kőszínházi előadásokat, és eltöröltük a „legjobb előadás” és a „legjobb független előadás” kategóriája közötti, az elnevezések alapján odaképzelhető különbséget, és tagjaink már két nevében is egyenrangú kategóriára, „legjobb kőszínházi előadásra” és „legjobb független színházi előadásra” voksolhattak.)

Az Országos Színházi Találkozó műsorának válogatásához azzal szeretnénk hozzájárulni, hogy ezúton nevezzük meg mindazokat a tagtársaink szerint kiemelkedően magas színvonalat képviselő független színházi előadásokat, amelyek tagjaink a 2022/2023-as évadról szóló szavazólapjain szerepeltek, a lista végén kiemelve a legtöbb voksot kapó három előadást. Bízunk benne, hogy az Országos Színházi Találkozó szervezői átgondolják döntésüket, és nem kötik számszerű adatokhoz a független színházak szerepeltetését a fesztiválon.

A tagjaink szerint díjra érdemes előadások (ábécésorrendben):

A KATONA TÖRTÉNETE (Budapest Sound Collective, rendező: Gardenö Klaudia)

A KÉK LAGÚNA (Dollár Papa Gyermekei, rendező: Ördög Tamás)

A MI OSZTÁLYUNK (Másik Produkció, rendező: Gulyás Hermann Sándor)

A VARJÚKIRÁLY (Másik Produkció, rendező: Jászberényi Gábor)

AKÁR AKÁRKI (Forte Társulat – Szkéné Színház, rendező: Horváth Csaba)

AZ IMÁDKOZÓ (Pintér Béla és Társulata, rendező: Pintér Béla)

BUDAPEST–ZÁHONY (Trafó Kortárs Művészetek Háza, rendező: Fábián Péter)

CSIRKEFEJ (Pécsi Harmadik Színház, rendező: Vincze János)

DIORÁMA MAGYAROKKAL (Trafó Kortárs Magyar Művészetek Háza, rendező: Raubinek Lili)

ÉLŐHOMOK (Novem Színházi Szervezet – Szabadkai Népszínház Magyar Társulata – Regionális Kreatív Műhely, Magyarkanizsa, rendező: Mezei Kinga)

FELEMÁS (MáSzínház, rendező: Bakonyvári Krisztina)

FÉNYESKEDJÉK NEKI (Szkéné Színház, rendező: Szivák-Tóth Viktor)

HIDEGPONT (Apertúra, rendező: Benkó Bence)

HOGY A BARÁTAIM EGYSZER VÉGIGHALLGASSANAK (Trafó Kortárs Művészetek Háza, rendező: Kárpáti Pál)

JOHANNA (Freeszfe, rendező: Fodor Orsolya)

KENYÉRTÖRÉS (Láthatáron Csoport, rendező: Fábián Péter)

KI ÖLTE MEG AZ APÁMAT (Füge Produkció – ESZME, rendező: Kovács Domokos, Szenteczki Zita)

KIZÁRÓLAG AZ UTÓKOR SZÁMÁRA (6szín, rendező: Keresztes Tamás)

KREÓN ANTIGONÉ (Tér 12 – Stúdió K, rendező: Viktor Balázs)

MEIN KAMPF (Harmadrosta Csoport, rendező: Szigeti Balázs)

NEM LEHETETLEN LENNI (Káva Kulturális Műhely – Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, rendező: Vilmos Noémi)

NÉPMESEBEAVATÓ.333 (Trafó Kortárs Művészetek Háza, rendező: Varsányi Péter)

REBURN A CATHEDRAL (ESZME – MU Színház, rendező: Kovács Domokos)

REMÉNY PANZIÓ (STEREO Akt, rendező: Boross Martin)

RESPECT FOR THE 23.000 (rendező: Raubinek Lili)

ROTHADÓ MADARAK (Független Színház Magyarország, rendező: Balogh Rodrigó)

TÁNCOS A SÖTÉTBEN (SZFE – Forte Társulat –Szkéné Színház, rendező: Csáki Benedek)

TULIPÁN (KV Társulat, rendező: Csábi Anna)

ÚRIEMBEREK (Dollár Papa Gyermekei, rendező: Kiss-Végh Emőke)

VERSLÁBAK HAZAFELÉ (E-Mancik Színházi Manufaktúra, rendező: Sipos Vera)

A fentiek közül a három legtöbb szavazatot kapott előadás:

AKÁR AKÁRKI (Forte Társulat – Szkéné Színház, rendező: Horváth Csaba)

AZ IMÁDKOZÓ (Pintér Béla és Társulata, rendező: Pintér Béla)

KI ÖLTE MEG AZ APÁMAT (Füge Produkció – ESZME, rendező: Kovács Domokos, Szenteczki Zita)

 

Tisztelettel,

Puskás Panni és Kovács Bálint

a Színházi Kritikusok Céhe társelnökei